تعالی داستانی و تهی شدن فراداستانی: جان بارت عروسک گردان پسامدرن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده مهسا هاشمی
- استاد راهنما فریده پورگیو
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
این پایان نامه به بررسی روش هایی می پردازد که بر اساس آن جان بارت مراحل متضاد تعالی و تهی شدن را در داستان هایش از طریق فرا داستانی و بینامتنیت پیاده می کند تا تاکید نماید که روایت به خودی خود در عصر ناپایداری ها و در برابر احساس همیشه حاضر نیستی، تنها وسیله بقا ست. در هستی شناسی کلمات در سطح داستانی، بارت وضعیتی خالق گونه را برای خود فرض می کند و بر خلاف ادعاهای رولان بارت در باره مرگ نویسنده، تعالی بارت به عنوان نویسنده را مشاهده شود. اما در هستی شناسی نفوذپذیر واقعیت، بارت خود را به عنوان شخصیتی شبیه دیگران به نمایش در می آورد و تهی شدن نویسنده مشاهده می شود. حضور صداهای متعدد روایی و جنبه باختتینی آثار بارت با نقش نویسنده دانای کل مخالفت می کند و آنرا در روند کتاب در حد راویان دیگر کاهش می دهد. داستانهای بارت به عنوان سیستم های باز و آشفته با واقعیت مفروضی که وی مطرح می کند در هم آمیخته و سطح پسا مدرنی به وجود می آورد که دوگانه تعالی و تهی شدن در آن بی سرانجام می ماند. در این آشفته بازار است که بارت (و شخصیت های داستانی وی) به داستان گویی به عنوان هنری بر علیه مرگ پناه می برند.
منابع مشابه
دقوقی، فراداستانی پسامدرن
فراداستان یکی از رویکردهای مدرن داستاننویسی در ادبیات داستانی پسامدرن است که عموماً پیدایش آن را محصول قرن بیستم میلادی میدانند. در ایران نیز پژوهشگران دیرینه، پیدایش و نمود این تکنیک داستاننویسی را عمدتاً در آثار داستانی معاصر دهۀ 70 به بعد میدانند، اما نگارنده بر آن است که در مثنوی مولوی، شگردهای داستاننویسی فراداستان بهکار رفته است. پژوهش حاضر با بررسی مؤلفهها و شگردهای اساسی فراداستان...
متن کاملوجود شناسی پسامدرن در داستانی از یک نویسنده ایرانی
در منابع ادبی نمی توان تعریف واحد و جهان مشمولی از پسامدرن به دست آوردکه مورد اجماع نظریه پردازان باشد و بتوان آ ن را در نقد همه انواع این داستان ها به کار برد اکثر نظریه پردازان پسامدر نیسم تااکید می کنندکه این مفهوم را نمی توان با تعریفی ساده و یگانه تدقیق کرد.ارائه تعریف جامع موانع البته رویکردی عقلانی است، اما پسامدرنیسم که عقلانیت مدرن را به می گیرد قاعدتا نمی تواند با تعریفی واحد و همکانی...
متن کاملمؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن در: آثار نادر ابراهیمی
هدف این نوشتار بررسی شیوة به کار گرفته شدن مؤلفههای ادبیات پسامدرن در آثار داستانی نادر ابراهیمی، نویسندة دورة معاصر ایران، است. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان در ابتدا کوشیده اند تلقی خود را از مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی پسامدرن روشن نمایند. در این مقاله بر مؤلفههایی همچون بینظمی زمانی در روایت رویدادها، عدم قطعیت، تناقض، جابهجایی، کلام موزون، عدم انسجام، فقدان قاعده، زیادهروی د...
متن کاملنمود مکان پسامدرن در آثار داستانی پاتریک مودیانو
تخیل ادبی از تصاویر مربوط به فضا و استعارههای مکانی بسیار تأثیر گرفته است، اما این تصاویر در طول قرون دچار تحول و دگرگونی شده است و فضا و بازتابهای ادبی آن از یک مضمون اسطورهای تا تصویری خیالانگیز مدرنیزه شده همواره شیوه زندگی انسان را دنبال میکنند. از همین رو، در دوران پسامدرن، دیگر با تصویر یکدست و پیوسته شهر مدرن که حاصل جریان جهانیشدن بود، مواجه نیستیم. در واقع، نویسندگان برای به روای...
متن کاملوجود شناسی پسامدرن در داستانی از یک نویسنده ایرانی
در منابع ادبی نمی توان تعریف واحد و جهان مشمولی از پسامدرن به دست آوردکه مورد اجماع نظریه پردازان باشد و بتوان آ ن را در نقد همه انواع این داستان ها به کار برد اکثر نظریه پردازان پسامدر نیسم تااکید می کنندکه این مفهوم را نمی توان با تعریفی ساده و یگانه تدقیق کرد.ارائه تعریف جامع موانع البته رویکردی عقلانی است، اما پسامدرنیسم که عقلانیت مدرن را به می گیرد قاعدتا نمی تواند با تعریفی واحد و همکانی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023